Великият немски философ Георг Вилхелм Фридрих ХЕГЕЛ
(1770–1831) се е родил на днешния ден преди 250 години. Любопитен факт е, че в
своите гениални философски съчинения на няколко места той споменава
хомеопатията.
В „Енциклопедия на философските
науки“, том 2, който носи заглавието „Натурфилософия“ и е писан в периода
1816–1818 г., в частта за лекарствата, Хегел базира своята концепция за
влиянието на дадено лекарство върху човешкия организъм на хомеопатичното
разбиране за лечебния процес. Той пише:
* * *
„Особено в хомеопатичната теория
дават едно средство, което е способно да предизвика същата болест в здравото
тяло. Чрез тази отрова, изобщо чрез нещо противно на организма, което бива
внесено в него, става това, че тази особеност, в която е поставен той става за
него нещо външно: докато като болест особеността е свойство на самия организъм.
Тъй като следователно лекарството е наистина същата особеност, но с разликата,
че сега тя вкарва организма в конфликт с неговата определеност като нещо
външно:
сега здравата сила бива възбудена като дейна навън и принудена да се съвземе, да излезе вън от своята потъналост в себе си и не само да се концентрира вътре в себе си, но и да смели онова външно нещо. [...]
Чрез това организмът е направен вътре в самия себе си двоен организъм, като жизнена сила и болен организъм. Това може да бъде наречено магическо действие на лекарството...“
сега здравата сила бива възбудена като дейна навън и принудена да се съвземе, да излезе вън от своята потъналост в себе си и не само да се концентрира вътре в себе си, но и да смели онова външно нещо. [...]
Чрез това организмът е направен вътре в самия себе си двоен организъм, като жизнена сила и болен организъм. Това може да бъде наречено магическо действие на лекарството...“
* * *
Хегел има предвид, че лекарството по
принцип се оказва нещо дошло отвън на организма, нещо външно, но доколкото е
хомеопатично, то възбужда, събужда вътрешната жизнена сила на здравето в
човека. Така имаме: болния организъм (вътрешното) и активното хомеопатично
лекарство (външното), което влиза в тялото и активизира неговата жизнена сила
(също вътрешна), която се изправя срещу болестта и я побеждава.
Тук виждаме един опит за философско
обяснение на хомеопатичната теория, изказано от Хегел на неговия специфичен
философски език.
Не е известно Хегел да се е лекувал
с хомеопатия. Той умира през 1831 г., когато Германия е връхлетяна от
азиатската холера и се предполага, че се е заразил с нея. През същата година
Ханеман пише няколко статии за лечението на холерата и както знаем той е имал
изключителни успехи с лекарствата Camphora, Cuprum и Veratrum album. Може би
щеше да успее да спаси Хегел да не почине изненадващо на 61 години?...
И накрая, немският лекар Карл Вундерлих (1815–1877) пише в своята
„История на медицината“, че натурфилософията на Хегел и Шелинг е помогнала за
разпространението на хомеопатията.
Деян Пенчев